piatok 13. júla 2018

NÁJDEM SI ŤA

JOANNA CONNORS


" Povedal, že si ma nájde.Možno si nájdem ja jeho."
   Mnohým sa to stalo. Mladým aj starším. V minulosti, ale aj dnes. Tým nerozumnejším, ale aj takým, čo v tom boli úplne nevinne. Ženám neznámym, no zrazu tým najbližším osobám.
Radí sa medzi ne aj Joanna. Bola znásilnená tak ako mnohé pred ňou a po nej. Svojmu príbehu však dala nie až také bežné smerovanie. Rozhodla sa všetko nahlásiť. Na to nenájde odvahu každý. Toto rozhodnutie jej prinieslo isté benefity, ale aj nejeden temnejší okamih. Teraz pred nami stojí kniha rozprávajúca ako autorku a jej ďalší život ovplyvnil tento ohavný a odsúdeniahodný čin.

" Každý si v živote nesieme nejaké bremeno, žiaľ, sklamania, ktoré nie sme schopní zmeniť. Ale dokážeme ich odľahčiť, ak ich nebudeme skrývať,ak sa ich nebudeme pokúšať nosiť sami a potichu."

Obsah:

   Joanna je úplne bežná americká žena. Spolu so svojím manželom sa živia žurnalistikou a ich život nie je ničím výnimočný. To sa však závratne zmení jeden teplý letný večer. Komu by napadlo, že práca na článku o univerzitnom divadle môže byť životu nebezpečná a že sa môže skončiť veľkým nešťastím?
Asi nikomu a to znamená, že ani Joanne nie. Avšak, stalo sa. Joanna bola v ten osudný teplý letný večer v opustenom divadle znásilnená. Násilníkovi prisahala, že to nenahlási. Lenže hneď prvému strážnikovi, ktorého v campuse stretla, podala hlásenie o čine, ktorý bol na nej spáchaný.

   Muž bol zadržaný hneď na druhý deň, prekvapivo (alebo možno ani nie), na tom istom mieste. V areáli univerzity. Nasledovali roky súdnych procesov, vypočúvania a svedčení, až sa nakoniec poškodená dovolala spravodlivosti.

" Nič sa skutočne nestane, kým sa to nestane tebe. "
   Aj keď Joanna za podpory manžela a rodiny súdny spor vyhrala, následky si vyberali ešte veľmi dlho privysokú daň. Traumatický zážitok sa podpísal na jej psychike, zasiahol jej pracovný aj  rodinný život na dlhé roky a výrazne ovplyvnil výchovu jej detí.

" Preto som ti bola stále za zadkom. Preto vo mne ustavične bilo na poplach, preto som narobila toľko kriku okolo každého škrabanca a odreniny, preto som za každou návštevou u kamaráta videla možný únos. Chcela som, aby si vyšla svetu v ústrety a žila odvážne, ale bojím sa, že svojou výchovou som ťa skôr naučila mať zo sveta strach a nikomu nedôverovať. "
   Väčšina obetí sa zvyčajne pýta: " Prečo ja? ". Joanna si však kládla ešte inú otázku: " Prečo on? "
Prečo sa ich cesty stretli? Čo viedlo toho muža k znásilneniu neznámej ženy?
S novinárskou vytrvalosťou a schopnosťou vypátrať to, čo človek momentálne potrebuje sa Joanna pustila po stopách Davida Francisa. Vypátra a navštevuje rôznych rodinných príslušníkov a zoznamuje sa s jeho dectvom, mladosťou a okolnosťami, ktoré ovplyvnili jeho život.

Môj názor:

   Joannin príbeh bol prvý, ktorý som čítala vrámci čitateľskej súťaže, ktorú aj na našej škole usporadúva vydavateľstvo Absynt. Tieto knižky sú písané jednoduchým a polopatistickým štýlom. Ich zámerom nie je prebudiť v každom básnického ducha a vyvolať umelecký zážitok. Chcú podať svedectvo o udalostiach, ktoré sa skutočne stali a o životoch ľudí, ktorí skutočne žili. Myslím, že to je jedným z dôvodov, prečo sa mne a aj iným čitateľom tieto knihy čítajú veľmi rýchlo.

   Veľmi obdivujem autorkinu odvahu a podporu jej manžela a rodiny počas vyšetrovania a pojednávaní. Rozprávať raz o takejto udalosti musí byť veľmi ťažké, nie to opakovať celý príbeh nespočetne veľakrát a nakoniec o tom aj napísať knihu. Naozaj si neviem predstaviť (a ani nechcem), čo by som v takejto situácii robila ja.

" Je jedno, kam sa človek uberá, musí sa zmieriť s tým, že katastrofa bude jedným zo štandardov jeho cesty. "
   Toto bola jedna z kníh, kde som si okrem odvahy a iných dobrých vlastnosti, ešte viacej uvedomovala tú zlú, poznačenú a zvrátenú stránku ľudských bytostí. Veľkú časť knihy tvorilo pátranie po rodine a živote Davida Francisa. Poviem Vám, tým deťom som naozaj nezávidela. Je pre mňa nepochopiteľný prístup rodičov, zaobchádzanie, životné podmienky a domáce násilie, ktoré na všetkých zanechali nezmazateľné stopy. Už zase som mala možnosť uvedomiť si svoje šťastie, ktoré som si ničím nezaslúžila.  Nie každý dostal možnosť vyrastať s dobrými rodičmi, študovať a robiť to, čo ho baví.
" Viete, mne nevadí povedať o tom, že som sedel. Veľa ľudí by na svoju minulosť najradšej zabudlo, ale podľa mňa je to chyba. lebo keď zabudneš, odkiaľ si prišiel, môže sa ti stať, že tam skončíš zase."
   Medzi negatíva tohoto diela by som v prvom rade zaradila veľmi detailné, naturalistické a dosť nechutné opisy. Ďalej bolo pre mňa po dlhšom čase celkom mätúce pátranie po Davidovej rodine. Vo všetkých tých menách a rodinných vzťahoch som sa chvíľami trocha strácala. Veď viete. Môjho koňa otca brat. Všetci to poznáme...

   Posledná vec, ktorej mi je asi najviac ľúto (teraz budem trocha spoilerovať), je to, ako to dopadlo s Joanniným manželstvom. Podrobnosti rozvodu až tak neopísala, ale každopádne ma to sklamalo.




 Milí čitatelia. Ďakujem, že ste si prečítali aj tento článok. Viem, nejde o žiadnu veselú knižku, ale myslím, že raz za čas si musíme prečítať aj niečo také. Neutekať len do sveta fantázie a veľkých hrdinov so super schopnosťami. Tí najväčší sa totiž nachádzajú medzi nami a ani o tom nevieme. Aj toto je cesta, ako sa o nich môžeme dozvedieť. Taktiež máme možnosť uvedomiť si, že napriek všetkým problémom tu sú ľudia, ktorí prežívajú väčšie trápenia ako sú tie naše.

Majte krásne slnečné dni plné pohody a užívajte si ich so svojimi blízkymi, a samozrejme, dobrými knihami😉📚 .

LuLa




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

More, more, všade samé more... alebo... (Kým prišla búrka-Tami Oldhamová Ashcraftová a Susea McGearhartová) počet strán : 226    ...