streda 28. marca 2018

DRŽ MA, KEĎ PADÁM

MIROSLAVA VARÁČKOVÁ

Obsah:

   Ondro, Zuzka a Kaťa sú na prvý pohľad obyčajní súrodenci. Ich život sa však výrazne odlišuje od života ich rovesníkov. Po smrti matky žijú s otcom, ktorý svoj voľný čas trávi v krčmách, odkiaľ sa neskoro večer, v podguráženom stave, vracia domov. Napriek tomu, že sa nestará o materiálne zabezpečenie svojich detí, nešetrí na nadávkach a bitke. Stredoškoláci Kaťa a Ondrej musia brigádovať aby mohli uspokojiť svoje základné životné potreby. Hlavná hrdinka Kaťa nesie na svojich šestnásťročných pleciach bremená a povinnosti dospelej ženy, keďže skoro celá starostlivosť o sestru Zuzku ostáva na nej. Oddych, pokoj, či užívanie si voľného času v ich svete nemá miesto.

   Veci sa postupne začínajú meniť, keď sa z Anglicka vracia ich bývalí sused a starý kamarát z dectva. Marek začína prejavovať väčší záujem o Kaťu a zdá sa, že aj ona už má hlavu dobre pomotanú a nemôže naňho prestať myslieť. Uvedomuje si, že musí riešiť dôležitejšie veci ako pubertiacke randenie, preto sa snaží svoje pocity potlačiť a Marekovi sa vyhýbať. Nie je to však až také jednoduché...

   Zatiaľ čo Kaťa spoznáva aj iné stránky života mladých, jej brat Ondrej musí bojovať s horšou situáciou. Ako najstarší cíti zodpovednosť za sestry a v snahe zarobiť čo najviac peňazí sa uchyľuje k spôsobom, ktoré sú hlboko pod jeho úroveň. Kalich trpezlivosti už začína pretekať, ale Ondrove činy môžu spôsobiť nemalé nepríjemnosti.

   Do života rodiny vstupujú situácie, ktoré nikto nepredvídal a následky ich môžu odniesť tam, kde nikto nechcel skončiť.

Môj názor:

   "Drž ma, keď padám" je jednou z kníh súčasnej slovenskej autorky Miroslavy Varáčkovej. V marci sa vrámci mesiaca slovenských spisovateľov dostala do súťaže o najlepšiu slovenskú knihu pre mládež za rok 2017.

   Kniha vôbec nie je hrubá, takže sa číta dosť rýchlo. Čitateľovu pozornosť udržuje aj isté napätie, ktoré je v príbehu po celý čas, viac či menej, prítomné.

   Mňa osobne kniha nijak extra nenadchla. Povedala by som, že ničím nevynikala medzi ostatnými súčasnými "young adult" knihami. Motív domáceho násilia ma zaujal omnoho viac ako romantická zápletka, ktorá mi prišla taká dosť tuctová.

   Kniha mala na mňa určite aj pozitívny dopad. Pomohla mi uvedomiť si to šťastie, že môžem vyrastať v úplnej rodine, kde som prijímaná, kde druhým na mne záleží a kde mi nič nechýba. Uvedomujem si, že to nie je samozrejmosť, a tak som za to vďačná. Zároveň dúfam, že raz budem schopná podobné podmienky sama vytvárať.

   Aj napriek tomu, že som sa možno nevyjadrila celkom pozitívne, nevylučujem, že si neprečítam aj inú autorkinu knihu.
   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

More, more, všade samé more... alebo... (Kým prišla búrka-Tami Oldhamová Ashcraftová a Susea McGearhartová) počet strán : 226    ...